GEORG MOHR-KONKURRENCEN

Georg Mohr-konkurrencen er en matematikkonkurrence der henvender sig til matematikinteresserede elever i gymnasiale uddannelser. Den blev grundlagt i 1991 med følgende formålserklæring.

Formålet med Georg Mohr-Konkurrencen er at stimulere interessen for matematik ved at udfordre de dygtigste elever med opgaver der i sværhedsgrad ligger ud over det de møder i den daglige undervisning. Desuden fungerer konkurrencen som et led i udvælgelsen af deltagere til IMO, Den Internationale Matematikolympiade.

Georg Mohr-Konkurrencen afvikles i to runder. Første runde består af 20 opgaver. 10 multiple choice-opgaver med fem mulige svar, og 10 opgaver som skal besvares med et facit som er et positivt heltal. Opgaverne har karakter af en blanding af intelligenstestopgaver og matematikopgaver.

Georg Mohr-Konkurrencens anden runde består af en fire timers skriftlig prøve med fem opgaver af varierende sværhedsgrad. Nogle af opgaverne kan være meget vanskelige. Som regel er der kun en enkelt eller to elever ud af alle deltagerne, der kan løse alle opgaverne.

I begge runder skal opgaverne løses uden hjælpemidler.